Vægtløst godt
Stian Hole (1969) er norsk forfatter og illustrator og han
kan ikke anbefales eller værdsættes nok. Alene hans collageagtige, drømmende og
superdetaljerede photoshoppede illustrationer er nok til at knuselske
ham. Men når han så i oven i hatten har skrevet tre vidunderlige bøger om den
lille poetiske dreng Garmann, der fascineres af planter, herbarier og
verdensrummet og formidler forelskelse og angsten for det meningsløse og døden, ja, så får sådan en som mig næsten åndenød. Fik jeg sagt at jeg
synes han er god?
I 2006 udkom ’Garmanns sommer’ i 2008 ’Garmanns gade’ og i
2010 ’Garmanns hemmelighed’ alle oversat til dansk af Naja Marie Aidt.
Stian
Holes bøger og især ’Garmanns gade’ tiltrak sig i 2008 en del opmærksomhed, da der
blev diskuteret blandt danske anmeldere om det overhovedet var for børn.
De to første
bøger handler også om frygten og angsten for døden - om den ofte manglende mening med livet. Og de er bestemt ikke for alle børn; stemningen er stærkt melankolsk og poetisk både i sprog og illustrationer. Men det er børnebøger! Det er for børn. De tager børn alvorligt og giver et kunstnerisk bud på
de tanker og følelser, som også børn har. Og nu er jeg allerede kommet for dybt ind i diskussionen end jeg havde tænkt mig. Jeg vil helt sikkert vende tilbage til det når jeg tænkt mig mere om og har noget klogere at sige. For jeg vil i dag langt hellere tale om den tredje og lettere bog i
serien, ’Garmanns hemmelighed’.
Stands tiden!
'Alle mennesker har hemmeligheder,' forsikrer Garmanns mor forsigtigt i det Garmann falder i en lykkelig søvn. Men der er ikke meget ved hemmeligheder hvis man ikke har nogen at dele dem med. Og det har Garmann.
Johanne og Hanne er de stride rødhårede tvillinger, der har
fulgt Garmann i alle bøger. Eller det vil sige i ’Garmanns hemmelighed’ er der
sket noget. Hanne er stadig møgtarvelig - men Johanne er stik modsat. Hvor Hanne er på vej ud - er Johanne på vej ind. Og det er hende, der viser Garmann sin
hemmelighed – en muligvis nedfaldet rumsonde dybt inde i skoven, langt væk fra
voksne, fra mobning og fra verdens fortrædeligheder og forventninger om hvad man skal.
I denne oase får de to børn et frirum. Her tales om hemmeligheder, svagheder, drømme og tanker væk fra rum og tid. Men idyllen trues af Hanne, der har
opdaget dem. Hun truer med at dele deres hemmelighed med resten af verden; men
Johanne ved også, hvordan man kan bruge en hemmelighed som våben. Og Hanne
holdes i skak og Johannes og Garmanns paradis får lov at blive uindtaget.
Og gradvist længere og længere ind i deres hemmelighed og
længere væk fra omverdenen.
Det er jo næsten helt rousseausk, et omvendt syndefald og en flugt fra den voksenverden, som begge børn frygter. Og som sådan er det smukt og fint. Men det er også et kondenseret billede af den første forelskelse.
Og afslutningen er sugende vidunderlig.
’Garmanns
hemmelighed’ er en af de mest præcise og poetiske beskrivelser af forelskelse
jeg har læst både for mig selv og for min datter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar