Nå ja. Bevares. Jeg havde da læst de første tre-fire bøger
som barn et par gange. Min klasselærer, Drue, havde læst ’Det lille hus på
prærien’ op i første klasse, og jeg havde set Michael Landon og Melissa Gilbert
i tv-serien, så jeg kendte det da. Men måske havde især sidstnævnte givet mig en
fornemmelse af noget amerikansk biedermeier med en nuttet hund og en forkælet
overklassepige. Damn you, Nellie Olsson. Og jeg huskede vist også noget med
alenlange beskrivelser af hvordan man byggede en stald alene, hvordan man kunne få koldfeber af vandmeloner og en næsten racistisk
frygt for indianere. Men jeg var pivåben og var villig til at give serien endnu et
skud.
Klogt valg.
Klogt valg.
For et par måneder efter, da jeg havde pløjet mig igennem
samtlige otte bind, plus Rose Wilder Lanes bog om sin mor og samtlige artikler
på nettet om familien Wilder, var der næsten modige tårer på vej ned over kind
i erkendelsen af, at der altså bare ikke var mere at læse.
Pissegodt
Heldigvis fik jeg børn og i øjeblikket godnatlæses ’Det
lille hus på prærien’ til begejstring for syvårig datter og endeløs jubel for 39-årig
far.
For Laura Ingalls Wilders bøger er en uomgængelig milepæl i
børnelitteraturen og i nybyggerlitteraturen. Den kan sagtens stå ved siden af
Mobergs mesterværk uden at skamme sig (sgu).
Og det er der flere forskellige årsager til. Først og sidst:
Laura Ingalls Wilder skriver simpelthen pissegodt. Detaljeret, billedskabende,
lyrisk. Dertil har hun en helt igennem nilsmalmrosk evne til at sanse og huske, hvordan verden blev betragtet og forstået gennem sine egne øjne som barn. Det
er gennemført troværdigt.
Og så er det altså bare en fundamental spændende historie.
Jeg er ikke helt sikker på, at min Alma helt fatter, at de altså ikke havde
elektricitet, de havde ikke indlagt vand, varme, mobiltelefoner. Søm var ikke
noget, man bare lige havde, heller ikke vinduer og skulle man skrive til sin
familie i Wisconsins store skove; ja, så skulle man regne med over et halvt år
før man fik svar. Ikke nogen franske visitter der.
Og så er der den ondelyneme langt fra tv-seriens
tuttenuttethed, hvor de største problemer er om Nellie får større bolsjer end
Laura til den grumme vindblæste og mudderbefængte kamp om overlevelse og
frihed. Helt ærlig, hunden Jack er altså ikke en fluffy størrelse men en bister
bulldog. Bare for at tage et eksempel.
Og ja, jeg er da klar over at Almas begejstring for bøgerne nok ikke er helt upåvirket af faderens falden i svime. Men Alma og jeg taler taler stadig om dengang de fik koldfeber og om dengang Caroline snørede sit korset helt ind og om hvorfor de sender et lys ned i brønden, når den skal graves.
Man er ikke en god pige, hvis man synes at ens storesøster er et artig pain
Og samtidig er det historien om en uregerlig pige, der ikke
har det helt så let med at indordne sig især sin mors noget strenge regler for, hvordan en god og artig pige bør opføre sig. I hvert fald ikke så let som den
kønne, lyshårede og dydsmønstrede storesøster Mary.
Laura vil hellere lege vildt som en dreng, strunte i den forhadte kyse, gå på opdagelse i indianerlejre, have en papoose og være sammen med sin far – end at sidde og være stille, brodere og være en uselvisk og artig pige og give alt slik og perler til lillesøster Carrie.
Laura vil hellere lege vildt som en dreng, strunte i den forhadte kyse, gå på opdagelse i indianerlejre, have en papoose og være sammen med sin far – end at sidde og være stille, brodere og være en uselvisk og artig pige og give alt slik og perler til lillesøster Carrie.
Laura gør meget ud af at fortælle, at hun ser op til Mary og
hendes evne til at opføre sig korrekt. Så meget, at jeg ikke kan lade være med
at tænke at Laura i virkeligheden synes at Mary er en pain, men det må man ikke
synes. Især ikke når Mary ender med at blive blind. Så der kompenseres for den
dårlige samvittighed der.
Når jeg bli’r en stor pige….
Til gengæld er Laura Ingalls Wilders primære formål med
bogen helt oprigtig. Nemlig en uforbeholden kærlighedserklæring til sin far.
Faderen, Charles, kan alt. Alting. The lot. Det hele. Tous. Og det er overmåde nemt for en akademiker, der
ganske vist har en Bosch-skruemaskine men helt ærlig er lidt usikker på hvorfor
– at få tværet sin mindreværd ud over det hele af Charles Ingalls; hvis ikke
det altså var fordi, at han er fantastisk. Han spiller violin, er skæg, en god
nabo, en kærlig far (der kun slår sine døtre når han vil lære dem at de ikke må
slå (hm)), han bygger selv familiens huse, ofte uden søm, han graver en brønd. Og
han gør det alene.
Og ja, der er mange lange beskrivelser af hvordan man laver
et hus, graver en brønd, laver en skorsten og smækker en dør sammen. Og ja, det
er fantastisk. Og det er det også på trods – og på grund af – nybyggernes lidt
vel manglende forståelse for at indianere altså var der først og at de sådan
set også godt må være der stadigvæk. Men flå mig om ikke netop disse holdninger
var almindelig praksis. Og en vanvittig god måde at sætte sig ind i tankegangen
hos frihedshungrende amerikanske nybyggere.
Jeg ved ikke om det er det bedste børnelitteratur der er
skrevet. Men det er altså ikke langt fra. Og måske skal jeg til at øve mig
noget med noget tømmer, så jeg kan komme til at fremstå bare en lille smule som
Charles hvis Alma på et tidspunkt vil skrive sine erindringer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar