Jeg ved godt, at bunden for min naivitet ikke kan skimtes.
Men da jeg så at Go’ Morgen Danmark på TV 2 havde bedt deres boganmelder
Carsten Norton til at udpege de ti bedste børne- og ungdomsbøger, tænkte jeg at
resultatet måske var forudsigeligt, kedeligt og sikkert. Det var den ikke. Stor
ros hefra. Og stor ros for i det hele taget at tale om børnelitteratur. Det skal jeg søreme også huske.
Til gengæld udviser hans kanon et udvalg og især et par
forglemmelser og et overblik, der ikke vidner om nogen særlig stor interesse
endsige viden om børnelitteraturen. Og jeg er ellers overdænget med travlhed og
dårlig samvittighed. Men raseri er godt at skrive på. Så inden jeg om et par
uger begynder at anbefale målgruppebøger, Sakura Bestle, Winther, Meinke, Bach
Lauritsen, Jensen og Scherfig/Dickmeiss og hvad jeg ellers elsker – kommer der
lige først et surt opstød. Sorry.
Lad os tage listen og lad mig derefter brokke mig:
Nortons kanon
- Rowling: Harry Potter 1-7
- Baum: Troldmanden fra Oz
- Aakeson: Vitello
- Milne: Peter Plys
- Herge: Tintin
- Strid: Historien om den kæmpestore pære
- Ottesen: Grønnesø 1-3
- Bergström: Alfons Aaberg
- Nordquist: Peddersen og Findus
- Ray: Peter Pedal
Det er tæt på at være imponerende. Ti valg. Det ene er ikke
en børne- og ungdomsbog og ingen af dem ville være på min top ti. Et par af dem
ville kandidere til en boblerplads. Og så er der altså et par forglemmelser i
størrelsesorden Shakespeare, hvis man skulle lave en liste over de ti største
engelske 15- 1600-tals-dramatikere.
Gammel sur mand der ikke kan blive tilfreds
Rowling: OK, kan man diskutere med milliarder af salgskroner?
Jeg har mange gode ting at sige om Rowling – men det er først og fremmest
litteratursociologiske. Hun rammer en målgruppe og en tid imponerende godt. Og
så får hun for alvor gjort fantasy mainstream og bragt humor ind i genren. Og
det er fame godt klaret. Men det ændrer altså ikke, at hun skriver som Enid
Blyton og at fire af hendes bøger er 200 sider for lange og at Halvblodsprinsen
var en pine for alle at kæmpe sig igennem. Alene den burde diskvalificere den
til at komme på listen.
Baum: Ville den have været på listen hvis ikke Somewhere
over the rainbow var en så fantastisk sang – og Judy var noget så yndig? Njah,
vel?
Aakeson: Jeg elsker Fupz. Og hans Vitello-bøger er gode og
velskrevne og veloplagte og skægge i deres egen meget tydeligt bevidste
skabelon. En klar bobler til en plads blandt de bedste danske børnebøger.
Milne: Peter Plys. Ak, ja. Det er nuttet og i 1980’erne,
hvor Norton og jeg trådte vores gymnasieconverser, var det endda også en måde
hvor man kunne indynde sig hos de kønne og følsomme sproglige piger, ved at
påpege de lommefilosofiske aspekter i gajolpakkelængde hos Plys. Det er fint
nok. Men i top ti. Aldrig!
Herge: Tintin. Det er ikke en børnebog. Og hvis vi skal åbne
for genresnyd, hvorfor så ikke Anders And?
Strid: Jeg har her på siden erklæret min kærlighed til
Strid. Det gør jeg gerne igen. Jeg er pjattet med ham. Jeg ville have valgt
Lille Frø, der er renere i snittet, skarpere og vildere. Og den ville kunne
komme med som bobler.
Ottesen: Helt ærligt, jeg har ikke læst denne serie af
Ottesen.
Bergström: Jeg synes Alfons Aaberg er dejlig og godt.
Vitello uden humor og jeg er pjattet med de flade illustrationer. Men i top ti.
Naahhhh. Skal vi ikke bare sige at der er et par andre svenskere der står
nærmere.
Nordquist: Nordquist er en eminent illustrator. En af mine
absolutte favoritter. Detaljerig, distinkt og præcis og humoristisk. Og historierne
om den gamle mand og katten er fine.
Ray: Come nu helt og så ærligt on. Peter Pedal-bøgerne er
hyggelige. Men det er jo også forbandet ringe skrevet. Måske er historiernes
løsagtighed i strukturen charmerende. Den vil jeg til en vis grad godt være med
på. Men charmen bliver altså for pæn og for renskuret og kedelig.
Ups
Så langt så kedeligt. Men hvordan man kan lave en liste over
de ti bedste børne-og ungdomsbøger i verden nogensinde og så ikke tage Ole Lund
Kirkegård, Bjarne Reuter, Halfdan Rasmussen, H.C. Andersen og ASTRID LINDGREN
med og så end ikke kommentere det (i artiklen). Man kunne jo godt lave en kanon hvor man netop sagde - det behøver ikke alt sammen at være HC And og Lindgren. Fair nok. Men hvorfor så tage Peter Plys med. I don't get it.
Vidner om enten at man vil være
a) kontroversiel eller at man har glemt det i forbifarten eller c) at ens
holdninger om børnelitteratur hverken er fast forankret i empiri eller viden.
Og det pisser mig helt ærligt af. At børnelitteraturen skal behandles
stedmoderligt og sjusket. Øv. Og jeg plæderer jo ikke engang for at man skal
tage det vildeste avantgarde eller kontroversielle bøger om død og lidelser
med. Eller bøger der er skrevet på avanceret metrik og formfuldendte rim. Eller
bøger der smækker en bunke historier op i små firkantede former. Selvom det kan jeg da søreme sagtens i en snæver vending.
Man skal bare tage noget der er godt. Hvorfor tage Baum,
Milne og Ray med – men ikke Lewis Carroll? Eller Ingalls Wilder (ja, den!).
Hvorfor kan man forglemme Halfdan Rasmussen, som jo er det vigtigste stykke litteratur
i Danmark. Ja, det er. Sgu!
Føj
Jeg tror simpelthen det er den mest sjuskede og mest
irriterende kanon jeg har set. Nogensinde. Inden for alle kunstarter og genrer.
Det eneste gode er at Den lille Prins ikke er med.
Hahaha, nej undskyld, men det med den lille prins. Skal lige grine af! Så godt sagt. Jeg tænkte det samme, da jeg så den liste... men jeg tænkte bare og det er jo lissom ikke nok. Faktisk burde de have dig som sådan en ugentlig og KVALIFICERET, eller ja, gennemtænkt anbefaling af bøger til børn... det synes jeg lige vi siger.
SvarSletOg altså af hjertet tak for den ros der.
Kh tina
Det er efter min mening en nosse- og fantasiløs kanon, der kunne have været sammensat af enhver, der havde været et smut forbi Bog og Ides børnebogshylde. Jeg medgiver at manden ikke var på en nem opgave, men når børnelitteraturen for en gang skyld får lidt sendetid, så kunne jeg godt have tænkt mig, at han havde vovet at udfordre det kendskab den gennemsnitslige seer allerede havde.
SvarSlet