tirsdag den 9. februar 2016

Kasper Hoff - Gamerz

Bøger om spillere – for spillere! Og det er spilleme (undskyld) godt!


Det var i grunden en tilfældighed jeg stødte på den; Kasper Hoffs og Jan Solheims ’Gamerz’.

Jeg forsøger at pløje mig gennem Orla-feltets mærkværdigheder og stødte på 'Gamerz', der ganske tydeligt er en genrebog, skrevet til drenge der er, nå ja gamers.

Det er enormt svært at lave bøger, der rammer drenge der hvor de er. Jeg har endnu til gode at læse den første gode sportsbog til børn, eller for den sags skyld bøger om at lave sit eget band eller om at danse. Og jeg troede at bøger om at spille ville være i samme kategori – altså bøger som velmenende litteraturformidlere serverer for børn, der ikke synes det er så vanvittig fedt at læse.

Jeg tog fejl.

For der var den så: ’Gamerz’. Temmelig kort og rigt illustreret på sådan en vestlig mangaagtig måde. Og da den handlede om computerspil, ville jeg bruge den til selvlæsning for min i grunden temmelig bogsky søn. Rent sprogligt var den dog for svær for den niårige. Men med indholdet rammer skuddene fra stormgeværet med fyldte magasiner til gengæld lige i det inderste del af centrum. Jeg er en noob til computerspil. Det er Pelle ikke. Og han var fanget fra første linje. Og hans begejstring har smittet mig.

Bogen handler i sin enkelhed om den hardcore gamer Tim, der er glad for voldsomme skydespil a la CounterStrike, hvor han kommer i næsten meditativ trance af at pløkke mænd. Tim bliver shanghajet af person, hvis avatar hedder Ludo til at medvirke på hans hold ’De ukendte’ i et særligt spil Galaxy, som er dybt hemmeligt og vist nok en the very best of alle spilgenrer.

Tim er Für und Flamme – men det er også problematisk, når man har fået absolut spilforbud af sine far og mor. Han narrer dog de stakkels forældre og resten af bogen er en beskrivelse af hvordan de klarer banen.

Og her kommer det mest utrolige af det hele. For det virker. Det virker helt vildt godt. Det er spændende. Actionpacked. Nervepirrende. Og skægt. Og ja, jeg ved godt, at jeg også læser gennem Pelles øjne, men det holder også som litteratur.

Jeg har aldrig set min dreng være så glad for en bog. Jeg har aldrig før hørt ham anbefale en bog og glæde sig så meget til, at jeg igen skal læse op.

Det er verdens bedste bog, siger han. Og hermed er hans anbefalinger givet videre.

Der er foreløbig udkommet fire bind - og et femte er på vej.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar